KÖPVILLKOR & RETURER

Priser, moms & frakt

BETALAR JAG MOMS PÅ VARORNA?

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive frakt. Betalningsvillkor finns angivet i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.

VAD ERBJUDER NI FÖR FRAKTMETODER?
Frakt finns angivet i efterföljande steg i kundvagnen, vi erbjuder alltid fri frakt via DHL och Hemleverans oberoende av leveransadress.
(Bortsett från ett litet tillägg vid Remote Areas).
NÄR KOMMER MINA VAROR?
Oberoende av leveransalternativ levereras samtliga beställda ordrar i de flesta fall från lager till slutdestination inom 5-7 arbetsdagar.
Ibland skickas även våra varor från våra fabrikslager utanför Sverige, dessa leveranser garanteras alltid med fri frakt men medför då en mindre tullavgift och/eller importmoms beroende på leveransadress.

Returer, ångerrätt & öppet köp

FÅR JAG ÅNGRA MITT KÖP?
Du som konsument har rätt att ångra ditt köp utan specifik anledning inom 30 dagar från det att du tagit emot varorna. Du får packa upp och titta på varorna, men både produkten och förpackningen ska bifogas i väsentligt oförändrat skick (enligt föreskrifter i Distans och hemförsäljningslagen), dvs oanvända, hela och rena. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt och öppet köp eller vid byte. Du som kund står även för ursprungsfrakten, dvs. kostnaden som är förenad med att paketet skickas till dig, om inte annat överenskommits mellan Azom.se och dig. På Azom.se gäller 30 dagars öppet köp, likaså 30 dagars bytesrätt. Ångerfristen gäller från den dag du mottagit produkten.
HUR FUNGERAR RETURER?
För godkänd retur oavsett åberopande av ångerrätt, öppet köp eller byte måste handlingar medfölja returen som kopplar varorna till ditt kundnummer och ordernummer. Bestämmer du dig för att returnera hela eller delar av din beställning ska du självklart inte betala för dessa varor. Skulle du ha problem med att förfallodatumet närmar sig slutdatum i och med retur så ber vi dig att kontakta oss eller vederbörande betalväxels kundservice, så hjälper de eller vid dig vidare! Varan ska alltid ligga i originalförpackning. Silvertejp på originalförpackningen godtas ej vid retur. Vid åberopande av ångerrätt eller öppet köp görs återbetalning av köpbeloppet via samma betalsätt som köpet. Skulle ni upptäcka att produkten har någon defekt/skönhetsfel skall detta rapporteras inom de första 30 dagarna.

Betalning, garanti & villkor

VILKA BETALNINGSVÄXLAR ANVÄNDER NI?
Det går bra att betala med VISA eller Mastercard via Stripe betalväxel som Azom.se använder främst för kortbetalningar. Pengarna reserveras på ditt bankkonto när du bekräftar din order och dras sedan från kontot när produkten blir levererad. Notera att dina pengar kan komma att dras från kontot innan produkten har skickats om det avser förhandsbokningar och beställningar som ligger längre fram i tiden.

Azom.se använder även PayPal som betalväxel. Om du har köpt något på nätet som sen inte levereras, eller som avviker markant från säljarens beskrivning kan PayPal betala tillbaka hela beloppet för varan, inklusive fraktkostnaderna. PayPal köparskydd kan täcka dina köp, var du än betalar med PayPal på nätet, förutsatt att köpet uppfyller villkoren.Läs mer om villkoren på https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/paypal-safety-and-security

VAD HAR NI FÖR GARANTIER PÅ VARORNA?
Azom.se lämnar alltid en garantitid på minst 2 år mot fabrikationsfel på samtliga produkter beställda på Azom.se, om inte annat framgår. Detta gäller för normalt bruk i för produkten avsedd miljö. För tävlingsrelaterade produkter kan ej garanti ges. Vid eventuella fabrikationsfel, vi byter normalt med vändande post. Konsument- & distansköplagen tillämpas samt ARN efterföljes. Samtliga garantier gäller från utställd inköps- & fakturadatum.
SKYDD AV PERSONUPPGFIFTER / PLU-POLICY
I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Mer konkret innebär detta att din beställning lagras i vår webbutik och/eller i vår egen server. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice. Vi försäkrar att vi inte kommer att sälja eller överlåta några personuppgifter.
VAD HÄNDER OM JAG UPPTÄCKER FRAKTSKADOR?
Vid skadat gods på grund av transport skall du anmäla detta omgående till fraktagenten som levererat din vara. Kontakta därefter oss på Azom.se via info@azom.se, så hjälper vi dig vidare Vi använder oss av Postnord och DHL.
FÖRBEHÅLL & FORJE MAJUERE
Vi friskriver oss allt ansvar beträffande eventuella legala förhinder eller förordningar, nuvarande eller framtida beträffande försålda produkter. All information på hemsida respektive manualer är vägledande och det åligger installatören att på eget ansvar eventuellt anpassa produkten eller fordonets eventuella särskilda konstruktion för kompatibilitet. Vissa fordon kan ha speciella fästen eller hållare för lamporna då viss modifiering kan krävas. Säljaren kan ej lastas för felaktig hantering eller egna åtgärder vidtagna i samband med köp, installation eller bruk. Vid tveksamhet bör en fackman anlitas för installation. Sådan kostnad är exklusivt din egen.

Med force majeure avses bland annat strejker, sjukdom hos personal, transportstörningar eller oförutsedda import- och exportförbud hos Azom.se eller våra leverantörer. Under force majeure skjuts Azom.se's förpliktelser upp. Om force majeure råder längre än 2 månader äger såväl du som vi rätt att upphäva avtalet utan någon skyldighet att betala skadestånd.
TILLBAKA TILL TOPPEN